DIGITAL INCLUSION IN AMAZONAS AND YOUNG PEOPLE'S ACCESS TO SOCIAL MEDIA

DOI:

https://doi.org/10.17564/2316-3828.2022v11n3p235-249

Authors

  • Wania Ribeiro Fernandes FACED - UFAM
  • Márcio de Oliveira Universidade Federal do Amazonas - UFAM
  • Fernanda Machado Melo Secretaria de Educação e Qualidade de Ensino - SEDUC/AM
  • Jessica Fernandes Baptista Instituto Federal do Amazonas - IFAM
  • Ana Valéria Machado Mendonça Universidade de Brasília - UNB

Published

2022-10-18

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Abstract

This article resulting from the National Research in Development, entitled “Health-promoting communication: strategies for coping with STI, HIV / AIDS and Viral Hepatitis epidemics in a young population”, financed by CNPq within the scope the access of young northerners to health strategies communication and health information. It aims to characterize the accessibility to digital technologies in the state of Amazonas. The methodology, of a descriptive bibliographic nature, collected publications from the last 10 years on technological development in Amazonas. The data analysis describes the internet service available in the State. The results point out the geographical and economic specificities as determinants for the unavailability of internet and accessibility services. Limited access in cities in the interior, with transmission failures and extremely high cost, which reflects in the education process of young people and in the capacity of digital inclusion of these subjects, affecting their status of visibility and social importance

Author Biographies

Wania Ribeiro Fernandes, FACED - UFAM

Professora Adjunta da Universidade Federal do Amazonas - Faculdade de Educação (Faced). Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/ FACED/UFAM). Pós Doutora em Saúde Coletiva, pelo Departamento de Saúde Coletiva (DSC) da Faculdade de Ciências da Saúde (FS) da Universidade de Brasília (UnB). Doutorado em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Tecnologia Educacional nas Ciências da Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e graduação em Psicologia pela Faculdade de Biologia e Psicologia Maria Thereza. Lider do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Psicopedagogia Diferencial (NEPPD).

Lattes:  http://lattes.cnpq.br/8182491076826479

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5040-6293

Márcio de Oliveira, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Professor Adjunto na Universidade Federal do Amazonas (UFAM/ Manaus). Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UFAM. Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM). Mestre em Educação (PPE-UEM). Pedagogo pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Integrante do grupo de estudos NUDISEX - Núcleo de Estudos e Pesquisas em Diversidade Sexual.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/2808188859997677

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4706-2930

Fernanda Machado Melo, Secretaria de Educação e Qualidade de Ensino - SEDUC/AM

Professora da Secretaria de Educação e Qualidade de Ensino - SEDUC/AM; Mestra em Educação pela Universidade Federal do Amazonas – UFAM. Pedagoga pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA).

Lattes: http://lattes.cnpq.br/9740249794303407

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9707-6631  

Jessica Fernandes Baptista, Instituto Federal do Amazonas - IFAM

Graduanda no curso de Engenharia de Aquicultura no Instituto Federal do Amazonas (IFAM), campus Presidente Figueiredo. Bolsista de Iniciação Científica com o projeto sobre "Consumo de pescado na região metropolitana de Manaus-AM, Brasil.". Participante no Projeto de Pesquisa intitulado “Estratégias de enfrentamento de epidemias de ISTs, HIV/Aids e Hepatites Virais em população jovem”.

Lattes:  http://lattes.cnpq.br/6499010690285993

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7780-4945

Ana Valéria Machado Mendonça, Universidade de Brasília - UNB

Professora Associada do Departamento de Saúde Coletiva da Universidade de Brasília (UNB) Pós-doutora em Comunicação em Saúde, pelo Centre de Recherche sur la Communication et la Santé (ComSanté), da Université du Québec à Montréal (UQAM). Possui doutorado em Ciência da Informação pela UnB, mestrado em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Graduação em Filosofia, Jornalismo e Relações Públicas. Criou e coordena o Laboratório de Educação, Informação e Comunicação em Saúde - LabECoS (2009-). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Informação em Comunicação em Saúde Coletiva (CNPq-Brasil).

Lattes: http://lattes.cnpq.br/9570611542344742

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1879-5433

How to Cite

Ribeiro Fernandes, W., de Oliveira, M., Machado Melo, F. ., Fernandes Baptista, J. ., & Machado Mendonça, A. V. . (2022). DIGITAL INCLUSION IN AMAZONAS AND YOUNG PEOPLE’S ACCESS TO SOCIAL MEDIA. Interfaces Científicas - Educação, 11(3), 235–249. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2022v11n3p235-249