AN INITIAL REPORT OF A STUDY WITH A GROUP OF TEACHERS OF PORTUGUESE LANGUAGE FROM THE MUNICIPALITY OF MORENO, PERNAMBUCO

DOI:

https://doi.org/10.17564/2316-3828.2022v11n3p34-50

Authors

  • Jonathas de Paula Chaguri Universidade de Pernambuco (UPE) http://orcid.org/0000-0002-7525-9653
  • Massilon Fragoso de Freitas Secretaria de Educação de Pernambuco (SEDUC)

Published

2022-06-06

Downloads

Download data is not yet available.

Abstract

In this text, as an initial research report, the objective is to enable a didactic-pedagogical intervention with reading as a production of meaning in the continuing training of a group of teachers of Portuguese language. Regarding theoretical assumptions, this report is based on the interactionist conception of reading (KOCH; ELIAS, 2018). It is also based on Menegassi’s study (1995) regarding the stages of the reading process and Sole’s study (1998) regarding the strategies of working with reading. The methodological aspects are configured because it is a research-action of qualitative nature. The data collection instrument will be through the focus group. The participants of the research will be 03 (three) teachers of Portuguese language in the high school. The locus of the research will take place in a public school of the municipality of Moreno, Pernambuco.  As a result, this research proposal will result in three actions: (1) promote changes in teaching practice; (2) strengthen the way of teaching reading as a production of meaning in the school environment and (3) mobilize strategies to fill gaps in the initial education of teachers of Portuguese language in the high school.

Author Biographies

Jonathas de Paula Chaguri, Universidade de Pernambuco (UPE)

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). É professor adjunto do Curso de Pedagogia e Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade de Pernambuco (UPE), campus Mata Norte. Participa do Grupo de Pesquisas e Estudos História da Educação, Intelectuais e Instituições Escolares (GEPHEIINSE) cadastrado no Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq. Atualmente desenvolve trabalhos nas áreas de ensino-aprendizagem de línguas, formação de professores de línguas, história e historiografia da educação.

Massilon Fragoso de Freitas , Secretaria de Educação de Pernambuco (SEDUC)

Mestrando em Educação pela Universidade de Pernambuco (UPE), Campus Nazaré da Mata. Possui Graduação em Letras (2005). Especialista em Leitura e Produção Textual (2009). Professor Efetivo da Secretária de Educação -SEDUC-PE, Atualmente desempenha a Função de Gestor Escolar.Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente em administração e coordenação pedagógica.

How to Cite

Chaguri, J. de P., & Fragoso de Freitas , M. . (2022). AN INITIAL REPORT OF A STUDY WITH A GROUP OF TEACHERS OF PORTUGUESE LANGUAGE FROM THE MUNICIPALITY OF MORENO, PERNAMBUCO. Interfaces Científicas - Educação, 11(3), 34–50. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2022v11n3p34-50