Educational activities in science museums: a literature review

DOI:

https://doi.org/10.17564/2316-3828.2021v10n3p424-440

Authors

  • Roberta Giglio PUCRS
  • Gabriela Sehnem Heck PUCRS
  • José Luís Ferraro PUCRS

Published

2021-11-27

Downloads

Download data is not yet available.

Abstract

This article aims to carry out a bibliographic review about educational activities in science museums, seeking subsidies to justify the relevance of this type of activity in promoting teaching and learning in non-formal education spaces. From three academic databases, 16 works were obtained that refer to educational actions linked to educational sectors / programs within non-formal education spaces, specifically science museums. Among them were obtained seven articles, four monographs, three master's dissertations, a book chapter and a doctoral thesis. From the reading and analysis of the works, four categories emerged, namely Results of educational activities carried out in science museums, Development of educational activities in science museums, Museal Education and Learning processes. Based on the studies found, it was possible to verify the relevance of educational actions in museum spaces for the construction of visitors' knowledge regarding scientific education.

Author Biographies

Roberta Giglio, PUCRS

Doutoranda em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Mestre em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Graduada em Ciências Biológicas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

Gabriela Sehnem Heck, PUCRS

Possui graduação em Ciências Biológicas - Licenciatura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2015-2018), com Menção Honrosa e Láurea Acadêmica. Atualmente é Mestranda do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul com bolsa de Dedicação Exclusiva da CAPES (2019- atual). Faz parte do Grupo de Pesquisa Currículo, Cultura e Contemporaneidade (CNPq - PUCRS), do Grupo de Estudo e Inovação em Língua Brasileira de Sinais (CNPq - GEIL) - PUCRS e é membra do grupo Museus e Centros de Ciências Acessíveis (MCCAC). Tem certificação em Curso em Língua Brasileira de Sinais nível Básico (2018), Intermediário (2019) e Avançado (2019) pela Federação Nacional de Educação e Integração dos Surdos (FENEIS-RS). Trabalhou como bolsista de Iniciação Científica no Museu de Ciências e Tecnologia da PUCRS (MCT-PUCRS) com Educação Inclusiva e atividades em Libras, realizando atividades sobre a Língua Brasileira de Sinais na exposição do museu.

José Luís Ferraro, PUCRS

Doutor em Educação. Professor dos Programas de Pós-Graduação em Educação e Educação em Ciências e Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

How to Cite

Giglio, R., Sehnem Heck, G., & Ferraro, J. L. (2021). Educational activities in science museums: a literature review. Interfaces Científicas - Educação, 10(3), 424–440. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2021v10n3p424-440