DATA VISUALIZATION TO SUPPORT QUALITATIVE RESEARCH IN EDUCATION THROUGH THE USE OF SOFTWARE

DOI:

https://doi.org/10.17564/2316-3828.2024v12n2p345-367

Authors

  • Luiz Rafael dos Santos Andrade Universidade Tiradentes
  • Ronaldo Nunes Linhares UNIVERSIDADE TIRADENTES
  • António Pedro Costa UNIVERSIDADE DE AVEIRO

Keywords:

Data visualization, Qualitative analysis, Visual representation of data, Area of education, Qualitative research

Published

2024-12-17

Downloads

Download data is not yet available.

Abstract

Qualitative Data Analysis Software (QDAS) and data visualization are fundamental tools for organizing, analyzing, representing and communicating data/results in scientific research. Based on the relationship between data visualization and the use of QDAS, this article sought to describe the perceptions of education researchers who use visualization in different stages of research with the support of QDAS and, finally, suggest improvements in the visual representations available in software of this type, taking as an example the webQDA qualitative data analysis support platform. This research consisted of a case study, with a qualitative bias, using a mixed questionnaire. The result presents a profile of researchers in the Brazilian education area and their QDAS usage habits, as well as the way in which data visualization is presented and worked on in their published scientific studies. In view of this, improvements in webQDA representations based on color symbols are suggested, and the need to consider the demands of those researched when improving QDAS is reinforced.                                                                                                             

Keywords: Data visualization. Qualitative analysis. Visual representation of data. Area of ​​education. Qualitative research.

Author Biographies

Luiz Rafael dos Santos Andrade, Universidade Tiradentes

Doutor em Educação, Universidade Tiradentes (Unit); Brasil; Programa de Pós-Graduação emEducação (PPED/Unit); Grupo de Estudos e Pesquisa Comunicação, Educação e Sociedade(GECES/CNPq).

 

Ronaldo Nunes Linhares, UNIVERSIDADE TIRADENTES

Pós Doutor, Universidade de Aveiro (UA); Universidade Tiradentes (Unit) - Brasil; Programa de Pós-Graduação em Educação (PPED/Unit); Grupo de Estudos e Pesquisa Comunicação, Educação eSociedade (GECES/CNPq).

António Pedro Costa, UNIVERSIDADE DE AVEIRO

Centro de Investigação Didáctica e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF), Departamento de Educação e Psicologia, Universidade de Aveiro (UA) - Portugal.

How to Cite

Andrade, L. R. dos S., Linhares, R. N., & Costa, A. P. (2024). DATA VISUALIZATION TO SUPPORT QUALITATIVE RESEARCH IN EDUCATION THROUGH THE USE OF SOFTWARE. Interfaces Científicas - Educação, 12(2), 345–367. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2024v12n2p345-367

References

ALVES-MAZZOTTI, A.J. Usos e Abusos dos Estudos de Caso. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 129, p. 637-651, set./dez, 2006.

ANDRADE, L. R. S.; LINHARES, R. N.; COSTA, A. P. Estratégias para o uso de representações visuais na análise de dados qualitativos em QDAS. Práxis Educacional, 17, n. 48, p. 255-276, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.8807. Disponível em https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8807. Acesso em: 23 out. 2024.

ANDRADE, L. R. S.; LINHARES, R. N.; COSTA, A. P.; SOUZA, F. S. DO C. Data visualisation in software supporting qualitative analysis. Acta Scientiarum. Education, 44(1), p. 1-14, 2021. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v44i1.52857. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/52857. Acesso em: 23 out. 2024.

ARAÚJO, L. F. S. et al. Diário de pesquisa e suas potencialidades na pesquisa qualitativa em saúde. Rev. Bras. Pesq. Saúde, Vitória, 15(3): 53-61, jul-set, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/rbps/article/download/6326/4660/14272. Acesso em: 23 out. 2024.

CAIRO, A. Functional Art, The: An introduction to information graphics and visualization. New Riders: 1 edição, 2012.

COSTA, A. P.; AMADO, J. Content Analysis Supported by Software (1a). Oliveira de Azeméis - Aveiro - Portugal: Ludomedia. (Original work published), 2018.

COSTA, T. G.; COSTA, T. G.; GIESTA, J. P.; COSTA NETO, A. O USO DAS TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO COMO FACILITADORAS DO ENSINO REMOTO EMERGENCIAL NO CONTEXTO EPIDÊMICO DA COVID-19. HOLOS, 3, 1–24, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.15628/holos.2021.11665. Acesso em: 23 out. 2024.

COSTA, A. P.; LINHARES, R.; SOUZA, F. D. Possibilidades de Análise Qualitativa no webQDA e colaboração entre pesquisadores em educação em comunicação. Anais 3º Simpósio Educação e Comunicação: Infoinclusão possibilidades de ensinar e aprender, 276-286, 2012.

COSTA, A. P.; DE SOUZA, F. N.; MOREIRA, A.; DE SOUZA, D. N. Research through Design: Qualitative Analysis to Evaluate the Usability. In A. P. Costa, L. P. Reis, F. N. de Sousa, A. Moreira, D. Lamas (Eds.), Computer Supported Qualitative Research (1st ed., pp. 1–12), 2017. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-43271-7_1 (Original work published).

COSTA, A. P.; DE SOUZA, F. N.; MOREIRA, A.; DE SOUZA, D. N. (2018). webQDA 2.0 Versus webQDA 3.0: A Comparative Study About Usability of Qualitative Data Analysis Software. In Á. Rocha & L. P. Reis (Eds.), Studies in Computational Intelligence (1a, Vol. 718, pp. 229–240), 2018. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-58965-7_16 (Original work published).

COSTA, A. P.; DE SOUZA, F. N.; MOREIRA, A.; DE SOUZA, D. N. webQDA - Qualitative data analysis software: Usability assessment. 2016. 11th Iberian Conference on Information Systems and Technologies, 2016. IEEE. https://doi.org/10.1109/cisti.2016.7521477 (Original work published).

COSTA, A. P.; MOREIRA, A.; SOUZA, F. N. webQDA - Qualitative Data Analysis. Aveiro - Portugal, Aveiro University and MicroIO, 2019. Disponível em: www.webqda.net. Acesso em: 23 out. 2024.

COSTA, A. P.; MOREIRA, A.; SOUZA, F. D. webQDA-Qualitative data analysis. Aveiro: MicroIO and University of Aveiro, 2019. Disponível em: www.webqda.net. Acesso em: 23 out. 2024.

FARINA, M. Psicodinâmica das cores em comunicação. 2ł. ed. São Paulo: Edgard Blücher, 1986.

GILBERT, L. S.; JACKSON, K.; GREGORIO, S. Tools for Analyzing Qualitative Data: The History and Relevance of Qualitative Data Analysis Software. J.M. Spector et al. (eds.), Handbook of Research on Educational Communications and Technology, 2014.

DOI 10.1007/978-1-4614-3185-5_18, © Springer Science+Business Media, New York.

GONÇALVES, N. G. O arquivo histórico escolar, a universidade e a escola: diálogos possíveis. Cadernos de Educação. FaE/PPGE/UFPel, Pelotas [31]: 71 - 84, julho/dezembro, 2008.

GUIMARÃES, L. A cor como informação: a construção biofísica, linguística e cultural da simbologia das cores. 1a ed. Annablume, 2001.

ILIINSKY, N.; STEELE, J. Designing data visualizations: Representing informational Relationships. " O'Reilly Media, Inc.", 2011.

KANDINSKY, W. Du spirituel dans I'Art. Paris: Denoel, 1969.

MAHNKE, F. Color, Environment, and Human Response. USA: John Wiley & Sons, Inc, 1996.

NASCIMENTO, H.; FERREIRA, C. Uma introdução à visualização de informações. VISUALIDADES, Goiânia v.9 n.2 p. 13-43, jul/dez, 2011.

NIELSEN, J. Enhancing the explanatory power of usability heuristics. Proc. ACM CHI'94 Conf. (Boston, MA, April 24-28), 152-158, 1994.

PEREIRA, F. P. A. Big Data e Data Analysis: Visualização de Informação. Dissertação de Mestrado. Universidade do Minho, Escola de Engenharia, 2015.

SANTAELLA, L. A assinatura das coisas: Peirce e a literatura. Rio de Janeiro: Imago, 1992.

SANTOS, C. COVID-19 E SAÚDE MENTAL DOS ADOLESCENTES: VULNERABILIDADES ASSOCIADAS AO USO DE INTERNET E MÍDIAS SOCIAIS. HOLOS, 3, 1–14, 2021. https://doi.org/10.15628/holos.2021.11651

SANTOS, E. C.. EDIÇÃO COM USO DO EDICTOR DE MANUSCRITOS BAIANOS OITOCENTISTAS: ATAS, CARTAS E PROCURAÇÕES. Anais dos Seminários de Iniciação Científica, (22), 2018.

SANTOS, R. F. COELHO, T. R. PROPOSTA DE UM MODELO DE VISUALIZAÇÃO DE DADOS: IMPACTO SOCIAL DA EXTENSÃO DO ENSINO SUPERIOR SOB À ÓTICA DE CAMPUS INTELIGENTE. Rev. Inf. na Soc. Contemp., Natal, RN, v. 5, 2021.

SANTOS, J. Cor e comunicação: A experiência da cor preta. (Doctoral dissertation), 2017.

SATO, S. N. A infografia na divulgação científica: um estudo de caso da revista Pesquisa FAPESP. 2017. 155f. Dissertação (Mestrado) - Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, 2017.

SILVA, F. C. C. Visualização de dados: passado, presente e futuro. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 15, ed. 2, p. 205-223, 2019.

SITO, L. Apropriando-se do uso de atas: práticas de letramento em contexto quilombola. Identidade!, v. 16, p. 146-163, 2011.

SOUZA, D. N.; COSTA, A. P.; SOUZA, F. N. Investigação Qualitativa: Inovação, Dilemas e Desafios. Vol. 3. Ludomedia, 2016.

SOUZA, F. N.; COSTA, A. P.; MOREIRA, A. Análise de dados qualitativos suportada pelo software webQDA. In Atas da VII Conferência Internacional de TIC na Educação: Perspetivas de Inovação (pp. 49-56), 2011.

SPENCE, R. Information Visualization: Design for Interaction. 2nd Edition, Prentice Hall, England, 2007.

STEELE, J.; ILIINSKY, N. Beautiful visualization: Looking at data through the eyes of experts. "O'Reilly Media, Inc.", 2010.