YOUNG CROWDS IN GENDER ALLIANCES AND THE INVENTION OF OTHER WAYS OF BEING, EXISTING AND EXISTING AT SCHOOL

DOI:

https://doi.org/10.17564/2316-3828.2024v12n3p80-96

Authors

  • Lynna Gabriella Silva Unger UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE
  • Lívia de Rezende Cardoso Universidade Federal de Sergipe

Published

2025-03-14

Downloads

Download data is not yet available.

Issue

Section

Artigos Temáticos Internacionais - Educación y Género

Abstract

Abstract

This article presents a fragment of a doctoral research and aims to analyze how gender relations constructed in a public school drove changes in that micro educational context. In the strength of the encounters of bodies provoked in this daily school life, other ways of thinking, feeling and living youth were created in their conditions as subjects-young-students, producing experiences that escape prescriptions in the midst of many clashes, alliances and confrontations. An education for gender relations that takes place between plural bodies, especially in contexts of young people who form alliances, needs to practice anti-sexist practices that combat prejudice and affirm the power of difference, so typical of our post-modern times.

Keywords: Education; Gender; Knowledge-power relationships; Resistances.

Author Biographies

Lynna Gabriella Silva Unger, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (PPGED/UFS), São Cristóvão, SE, Brasil. Professora da Educação Básica da Secretaria de Estado da Educação e da Cultura de Sergipe (SEDUC/SE). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Científica (GEPEC/UFS/CNPq), na Linha Gênero e Ciência.

Lívia de Rezende Cardoso, Universidade Federal de Sergipe

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Conhecimento e Inclusão Social na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) da Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão, SE, Brasil.  Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Científica (GEPEC/UFS/CNPq), na Linha Gênero e Ciência.

How to Cite

Unger, L. G. S., & Cardoso, L. de R. (2025). YOUNG CROWDS IN GENDER ALLIANCES AND THE INVENTION OF OTHER WAYS OF BEING, EXISTING AND EXISTING AT SCHOOL. Interfaces Científicas - Educação, 12(3), 80–96. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2024v12n3p80-96