AVALIAÇÃO DE EGRESSOS NA PÓS-GRADUAÇÃO: OS DESAFIOS DO MESTRADO PROFISSIONAL PARA A FORMAÇÃO

DOI:

https://doi.org/10.17564/2316-3828.2023v12n1p388-404

Authors

  • Paulo César Geglio Universidade Federal da Paraíba
  • Edineide Jezine Mesquita Araújo Universidade Federal da Paraíba
  • Raquel Pereira de Lima Rodrigues Ferreira

Published

2023-10-26

Downloads

Download data is not yet available.

Abstract

The text refers to the context of the graduate assessment policy from the multidimensional model created by the European consortium U-Multirank (UMR) and adopted in the quadrennial evaluation (2017-2020) by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), which uses in the Training dimension the matter/item named former student as an assessment indicator based on the emphasis on production, destination, performance and received training.  When considering these evaluative criteria, the text aims to analyze the respective item from the experience of the Program of Public Policies, Management and Evaluation of Higher Education (PPGAES), a professional master's program aimed at public university employees. The data of the questionnaire applied to the former students, in addition to outlining the former students´ profile, seek to highlight the professional training journey, their perception on the master's course taken, the result of the dissertation work and the applicability relationship of the product in the institutional professional environment. From a formative assessment perspective, the PPGAES former students´ follow-up policy makes it possible to perceive the course itself, its potentials and needs in a self-assessment process.

Author Biographies

Paulo César Geglio, Universidade Federal da Paraíba

Possui graduação em filosofia; Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade e Doutorado em Educação: Psicologia da Educação, ambos pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente é professor Associado na Universidade Federal da Paraíba, ministrando disciplinas de Fundamentos da Educação. Faz estudos e pesquisas no segmento da formação de professores, abrangendo práticas profissionais, identidade e políticas para a formação. Faz parte do grupo de pesquisa Multidisciplinar de Pesquisa sobre Formação Docente e Prática de Ensino.

Edineide Jezine Mesquita Araújo, Universidade Federal da Paraíba

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas (1988), Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (1997), Doutorado em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (2002) e Pós-doutoramento na Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias - Lisboa/PT (CAPES/FCT). Professora Titular da Universidade Federal da Paraíba com atuação no ensino, pesquisa e extensão, na Graduação e na pós-graduação.

Raquel Pereira de Lima Rodrigues Ferreira

Mestre em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação Superior pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB (2017-2019), e graduada em Direito pelo Centro Universitário de João Pessoa - UNIPÊ - (2011-2016). Atualmente é Servidora Técnico-administrativo da UFPB, lotada no Centro de Educação (CE). Tem experiência na área de Direito, notadamente na área de Direito Público.

How to Cite

Geglio, P. C., Jezine Mesquita Araújo, E. ., & Pereira de Lima Rodrigues Ferreira, R. (2023). AVALIAÇÃO DE EGRESSOS NA PÓS-GRADUAÇÃO: OS DESAFIOS DO MESTRADO PROFISSIONAL PARA A FORMAÇÃO. Interfaces Científicas - Educação, 12(1), 388–404. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2023v12n1p388-404