THE MEME AS A METHODOLOGICAL INVENTION IN PANDEMIC REMOTE TEACHING

WHY NOT?

DOI:

https://doi.org/10.17564/2316-3828.2023v12n1p53-68

Authors

  • Dilton Ribeiro Couto Junior Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Marcelle Medeiros Teixeira Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Tania Lucía Maddalena Universidade Internacional de La Rioja (UNIR), La Rioja, Espanha.

Published

2023-04-03

Downloads

Download data is not yet available.

Abstract

This experience report discusses a didactic-methodological possibility-invention in undergraduate classes that are part of the universal elective course Education and Cyberculture, offered in the first semester of 2021 at Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), during times of emergencial remote teaching. Students were challenged with an assessment: choosing a meme at the Museum of Memes and developing an analysis connected to one of the themes approached in the course. We understand that memes propose new layers of problematization about our present times and that they also catalyze many debates and exchanges in the classroom experience. Given the proposal to visit the Webmuseum and the discussions held with the class, we understand the importance of being more creative and of identifying better pedagogical practices not only because we have been teaching remotely from our homes since the outbreak of COVID-19, but also because the current landscape has been demanding an education system that synchronizes with the interactive-collaborative dynamics of digital networking.

Author Biographies

Dilton Ribeiro Couto Junior, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPEd) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professor Adjunto da Faculdade de Educação da UERJ e do Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas (PPGECC) da Faculdade de Educação da Baixada Fluminense da UERJ. Bolsista do Programa de Incentivo à Produção Científica, Técnica e Artística – Prociência UERJ (2021-2024).

Marcelle Medeiros Teixeira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas (PPGECC) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro/Baixada Fluminense (UERJ/FEBF). Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro - FAPERJ.

Tania Lucía Maddalena, Universidade Internacional de La Rioja (UNIR), La Rioja, Espanha.

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPEd) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora no Programa de Pós-graduação Formação de Professores para o Ensino Médio, Formação Profissional e Ensino de Línguas na Universidade Internacional de La Rioja (UNIR/Espanha). Membro do Grupo de Pesquisa Docência e Cibercultura (GPDOC).

How to Cite

Ribeiro Couto Junior, D., Medeiros Teixeira, M., & Lucía Maddalena, T. (2023). THE MEME AS A METHODOLOGICAL INVENTION IN PANDEMIC REMOTE TEACHING: WHY NOT?. Interfaces Científicas - Educação, 12(1), 53–68. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2023v12n1p53-68