Rethinking the Learnings – a study from Lajonquière

DOI:

https://doi.org/10.17564/2316-3828.2013v1n2p29-39

Authors

  • Elaine Flávia Marian
  • Reguita Krüger Cunha
  • Melissa Probst Centro Universitário Leonardo da Vinci

Keywords:

Lajonquière, Aprendizagem, Desafio

Published

2013-02-18

Downloads

Download data is not yet available.

Issue

Section

Artigos

Abstract

When approached the thematic learning, there are various theories and researches that discuss about the topic. Currently, the discussions revolve around rethink the processes are processes of teaching or learning in order to better understand the educational reality in which the school is embedded in the current context. It is believed that rethink learning processes and discuss about the major theories, directions and challenges in the context of this issue is fundamental. This study was conducted based on the activity interdisciplinary undergraduate course in Pedagogy of UNIASSELVI. In this context, listed out the texts of Lajonquière Leandro, believing that they can assist in a critical discussion of the main existing theories in order to rethink the learning. The motivation to conduct this study part of the perception of the existence of prejudices existing in the educational scope about the learning subject, as well as the fact appear in pedagogical discourses (school) a supposed individuality and subjectivity that would result in a respect to individual pace does not always happen in practice. Of bibliographical nature, this study is based on analysis, reading and rereading of texts of the author in question, in order to reflect on ways to overcome learning problems in school education. Beforehand, it is known that there are no miraculous formulas able to completely solve such difficulties, however, from the study undertaken, realizes that even learning problems no longer exist. There are discussions in the direction of overcoming educational challenges.

Author Biographies

Elaine Flávia Marian

Graduada em Letras – Licenciatura em Língua Portuguesa e Respectiva Literatura (UNIDAVI), especialista em Práticas Pedagógicas Interdisciplinares (FACVEST). Acadêmica do 6º módulo do curso de Pedagogia (UNIASSELVI).

Reguita Krüger Cunha

Graduada em Pedagogia (FURB), especialista em Psicopedagogia (UNERJ). Professora-tutora externa do curso de Licenciatura em Pedagogia do Núcleo de Educação à Distância da UNIASSELVI.

Melissa Probst, Centro Universitário Leonardo da Vinci

Mestre em Educação (FURB). Graduada em Pedagogia (FURB), graduada em História – licenciatura (UNIASSELVI). Professora supervisora de disciplinas da Licenciatura em Pedagogia do Núcleo de Educação a Distância da UNIASSELVI.

How to Cite

Marian, E. F., Krüger Cunha, R., & Probst, M. (2013). Rethinking the Learnings – a study from Lajonquière. Interfaces Científicas - Educação, 1(2), 29–39. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2013v1n2p29-39

References

LAJONQUIÈRE, Leandro de. A criança, “sua” indisciplina e a psicanálise. In.: AQUINO, Julio Groppa (org.). Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo, Summus, 1996b.

__________. Infância e ilusão (psico)pedagógica: escritos de psicanálise e educação. 3 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

__________. Para repensar as aprendizagens: De Piaget a Freud. A psicopedagogia entre o conhecimento e o saber. 5 ed. Petrópolis: Vozes, 1996a.

__________. A psicanálise e o mal-estar pedagógico. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 8, mai./ago. 1998, p. 92-98. Disponível em: <http://www.anped.org.br/rbe/rbedigital/RBDE08/RBDE08_10_ESPACO_ABERTO_-_LEANDRO_DE_LAJONQUIERE.pdf>. Acesso em: 03 set 2012.

__________. De como jogamos fora a crianças com a água suja de amoródio. In: Formação de Profissionais e a criança-sujeito, 2008. Anais Eletrônicos do VII Colóquio do LEPSI – Laboratório de Estudos e Pesquisas Psicanalíticas e Educacionais sobre a Infância. Disponível em: <http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000032008000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 03 set 2012.

__________. Editorial. Estilos da Clínica, São Paulo, v. 11, n. 21, dez. 2006. Disponível em: <http://www.revistasusp.sibi.usp.br/pdf/estic/v11n21/v11n21a01.pdf>. Acesso em: 13 set 2012.

__________. Educação e infanticídio. Educação em revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 1, abr. 2009, p. 165-177. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/edur/v25n1/09.pdf>. Acesso em: 7 ago 2012.

__________. Editorial. Estilos da Clínica, São Paulo, v. 10, n. 18, p. 10-11, jun. 2005. Disponível em: <http://www.revistasusp.sibi.usp.br/pdf/estic/v10n18/v10n18a01.pdf>. Acesso em: 03 set 2012.