Rethinking the Learnings – a study from Lajonquière
DOI:
https://doi.org/10.17564/2316-3828.2013v1n2p29-39Keywords:
Lajonquière, Aprendizagem, DesafioPublished
Downloads
Downloads
Issue
Section
License
A Revista oferece acesso livre e imediato ao seu conteúdo, seguindo o princípio de que disponibilizar gratuitamente o conhecimento científico contribui para a democratização do saber. Assume-se que, ao submeter um artigo, o(a) autor(a) se reconhece como detentor(a) do direito autoral sobre ele e autoriza seu livre uso pelos leitores, podendo ser, além de lido, baixado, copiado, distribuído e impresso.Abstract
When approached the thematic learning, there are various theories and researches that discuss about the topic. Currently, the discussions revolve around rethink the processes are processes of teaching or learning in order to better understand the educational reality in which the school is embedded in the current context. It is believed that rethink learning processes and discuss about the major theories, directions and challenges in the context of this issue is fundamental. This study was conducted based on the activity interdisciplinary undergraduate course in Pedagogy of UNIASSELVI. In this context, listed out the texts of Lajonquière Leandro, believing that they can assist in a critical discussion of the main existing theories in order to rethink the learning. The motivation to conduct this study part of the perception of the existence of prejudices existing in the educational scope about the learning subject, as well as the fact appear in pedagogical discourses (school) a supposed individuality and subjectivity that would result in a respect to individual pace does not always happen in practice. Of bibliographical nature, this study is based on analysis, reading and rereading of texts of the author in question, in order to reflect on ways to overcome learning problems in school education. Beforehand, it is known that there are no miraculous formulas able to completely solve such difficulties, however, from the study undertaken, realizes that even learning problems no longer exist. There are discussions in the direction of overcoming educational challenges.How to Cite
References
LAJONQUIÈRE, Leandro de. A criança, “sua” indisciplina e a psicanálise. In.: AQUINO, Julio Groppa (org.). Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo, Summus, 1996b.
__________. Infância e ilusão (psico)pedagógica: escritos de psicanálise e educação. 3 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
__________. Para repensar as aprendizagens: De Piaget a Freud. A psicopedagogia entre o conhecimento e o saber. 5 ed. Petrópolis: Vozes, 1996a.
__________. A psicanálise e o mal-estar pedagógico. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 8, mai./ago. 1998, p. 92-98. Disponível em: <http://www.anped.org.br/rbe/rbedigital/RBDE08/RBDE08_10_ESPACO_ABERTO_-_LEANDRO_DE_LAJONQUIERE.pdf>. Acesso em: 03 set 2012.
__________. De como jogamos fora a crianças com a água suja de amoródio. In: Formação de Profissionais e a criança-sujeito, 2008. Anais Eletrônicos do VII Colóquio do LEPSI – Laboratório de Estudos e Pesquisas Psicanalíticas e Educacionais sobre a Infância. Disponível em: <http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000032008000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 03 set 2012.
__________. Editorial. Estilos da Clínica, São Paulo, v. 11, n. 21, dez. 2006. Disponível em: <http://www.revistasusp.sibi.usp.br/pdf/estic/v11n21/v11n21a01.pdf>. Acesso em: 13 set 2012.
__________. Educação e infanticídio. Educação em revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 1, abr. 2009, p. 165-177. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/edur/v25n1/09.pdf>. Acesso em: 7 ago 2012.
__________. Editorial. Estilos da Clínica, São Paulo, v. 10, n. 18, p. 10-11, jun. 2005. Disponível em: <http://www.revistasusp.sibi.usp.br/pdf/estic/v10n18/v10n18a01.pdf>. Acesso em: 03 set 2012.