INITIAL TEACHER EDUCATION AND COMPUTATIONAL LITERACY

A RESEARCH-TRAINING EXPERIENCE REPORT AT A FEDERAL UNIVERSITY IN THE AMAZON REGION

DOI:

https://doi.org/10.17564/2316-3828.2023v12n1p69-96

Authors

  • Albano de Goes Souza UNIVERSIDADE FEDERAL DO VALE DO SÃO FRANCISCO
  • Ronaldo Nunes Linhares Universidade Tiradentes

Published

2023-04-03

Downloads

Download data is not yet available.

Abstract

In contemporary times, Computing causes the need to train education professionals capable of mediating knowledge and dealing with this problem with children and adolescents, thus, the objective of this study was to understand the use of Didactic Sequence, as an educational practice in degrees, for mediation of fundamentals on the development of Computer Literacy in students in the early years of elementary school. This aim intends to answer the following research problem to be investigated: How to structure didactic sequences to enable Computer Science graduates from a particular university in the Amazon region to appropriate the necessary foundations in the development of Computer Literacy in students regularly enrolled in the first years of education fundamental. The data showed that collaborators of the experience understood that the proposed Didactic Sequence offered conditions for the development of Computer Literacy of students in the early years of elementary school, this understanding is clear in the analysis of the limits and possibilities of the didactic sequence.

Author Biographies

Albano de Goes Souza, UNIVERSIDADE FEDERAL DO VALE DO SÃO FRANCISCO

Professor Adjunto na Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). Pós-Doutorado realizado no Programa de Pós-Graduação em Educação e Diversidade da Universidade do Estado da Bahia. Doutor e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Tiradentes. Especialista em Andragogia e Formação de Adultos pela Faculdade Futura. Especialista em Educação e Tecnologias pela Faculdade de Tecnologia e Ciências. Graduado em Pedagogia pela Universidade do Grande ABC (UNIABC/PROUNI). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária e Metodologias Ativas no Semiárido (GEP-PUMAS). Desenvolve estudos e orientações sobre Pedagogia Universitária; Andragogia; História da Educação Superior no Brasil; Metodologias Ativas na Educação; Tecnologias e Educação

Ronaldo Nunes Linhares, Universidade Tiradentes

Professor Titular Nível II do Programa de Pós Graduação em educação da Universidade Tiradentes e professor da Rede Estadual de Educação de Sergipe. Licenciado e Bacharel em História pela Universidade Federal de Sergipe (1986), Especialização em Educação Tecnológica pelo/IFMG, com mestrado em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (1996), doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (2003) e Pós Doutoramento pela Universidade de Aveiro/Portugal. Membro da ABT, da Associação Brasileira de Pesquisadores e Profissionais em Educomunicação (ABPEducom). Coordenador do Núcleo de Criatividade, Inovação & Tecnologia na Educação Básica, do Simpósio Internacional de Educação e Comunicação e do Grupo de Pesquisa em Educação, comunicação e Sociedade CNPQ/UNIT. Desenvolve e orienta pesquisas em Educação, com ênfase em Tecnologias de Informação e Comunicação, principalmente nos seguintes temas: educação a distância, formação docente para uso das TDIC, letramento informacional e multimidiatico, criatividade, invoação e tecnologias na educação básica.

How to Cite

de Goes Souza, A., & Nunes Linhares, R. (2023). INITIAL TEACHER EDUCATION AND COMPUTATIONAL LITERACY: A RESEARCH-TRAINING EXPERIENCE REPORT AT A FEDERAL UNIVERSITY IN THE AMAZON REGION. Interfaces Científicas - Educação, 12(1), 69–96. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2023v12n1p69-96