ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

DOI:

https://doi.org/10.17564/2316-3828.2023v12n1p39-52

Authors

  • Dayane Horwat Imbriani de Oliveira Universidade Estadual de Maringá
  • Thiago Silva Prado Universidade Estadual de Maringá
  • Maria Luisa Furlan Costa Universidade Estadual de Maringá

Published

2023-02-27

Downloads

Download data is not yet available.

Abstract

This article has as general objective to verify, according to the mapped scientific productions, how Education in Higher Education in Brazil has been perceived in contexts increasingly marked by neoliberal logics. For the comparison of expanded abstracts selected for this analysis, we defined the categories: Neoliberalism; Neoliberal Education and Neoliberal Politics. Thus, the corpus of analysis of this State of Knowledge is composed of six expanded summaries. The final considerations indicate that the influences of neoliberalism at the level of Higher Education materialize in different ways: through the access vacancies financed by public educational policies, by the training that the subject who attends this level of education receives, by the voices of influence of multilateral organizations in the context of the production of policy texts and also by the precariousness of public education institutions to the detriment of private ones.

Author Biography

Maria Luisa Furlan Costa, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em História pela Universidade Estadual de Maringá (1990), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (1997) e doutorado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2010). Atualmente é Professora Associada do Departamento de Fundamentos da Educação e do Programa de Pós- Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá. É professora do Programa de Mestrado Profissional em Educação Inclusiva. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História e Políticas da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação a distância, educação, tecnologias educacionais e ensino superior. Foi Diretora do Núcleo de Educação a Distância da Universidade Estadual de Maringá no período de2008 a 2018 e Coordenadora do Programa Universidade Aberta do Brasil no mesmo período. Atuou como presidente do Fórum Nacional de Coordenadores do Programa Universidade Aberta do Brasil no período de 2013 a 2015. É líder do Grupo de Pesquisas em Educação a Distância e Tecnologias Educacionais (GPEaDTEC) cadastrado no Diretório do CNPq desde 2010. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE-UEM) na gestão 2020-2022. É associada da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa (ANPED) e Associada Colaborada da Universidade em Rede (Unirede). É vice-coordenadora do Fórum Sul e membro do Grupo de Trabalho intitulado Qualidade e Regulamentação no Contexto da Educação Aberta, Flexível e a Distância no Brasil e na América do Sul, vinculado à Associação Universidade em Rede (Unirede).

How to Cite

Horwat Imbriani de Oliveira, D., Silva Prado, T. ., & Furlan Costa, M. L. (2023). ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO. Interfaces Científicas - Educação, 12(1), 39–52. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2023v12n1p39-52