DEMOCRACIA, PROCESSO ELEITORAL E FAKE NEWS: UM PLANO DE AULA PARA O ENSINO FUNDAMENTAL

DOI:

https://doi.org/10.17564/2316-3828.2022v11n3p164-179

Authors

  • Fátima Souza UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA
  • Cleyton Brandão UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA
  • Telma Brito Rocha Universidade Federal da Bahia

Published

2022-08-25

Downloads

Download data is not yet available.

Abstract

This article presents a lesson plan of the Portuguese Language curricular component, from the 6th to the 9th grade of Elementary School II, on Democracy, Fake News and the Brazilian Electoral Process. The methodological approach is qualitative, in which a literature review was used, on democracy and education, contributions of the theme in the Common National Curriculum Base (BNCC), which highlights the need to develop skills in students to analyze the phenomenon of dissemination of false news in social networks, and knowledge of textual genres in the public sphere and laws in a democratic state, as well as an action reflection on the pedagogical practice from a lesson plan. As a result, a proposal for hybrid teaching, about language practices, reading, production of meaning effects of texts that circulate in the field of action in public life, the understanding of the Brazilian electoral process and how fake news affect democracy.

Author Biographies

Fátima Souza, UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA

Doutora em Língua Portuguesa pela Pontifícia
Universidade Católica de São Paulo (PUC SP); Mestre em
Educação pela Universidade de Sorocaba (UNISO).
Professora Orientadora de Estágios de Língua Portuguesa
na Universidade Federal da Bahia (UFBA - Faculdade de
Educação).

Cleyton Brandão, UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA

Graduando da Licenciatura em Pedagogia pela
Universidade Federal da Bahia (UFBA). Graduando
em Jornalismo pela Universidade Salvador (UNIFACS). Foi
bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação
Científi ca (PIBIC/UFBA/CNPq). Membro do Grupo de
Pesquisa Currículo, Complexidade e Formação
(FORMACCE em Aberto) FACED/UFBA.

Telma Brito Rocha, Universidade Federal da Bahia

Telma Brito Rocha possui Licenciatura em Pedagogia - UFBA (2002), Mestrado em Educação - UFBA (2005), Doutorado em Educação (2010) - UFBA com a tese: Scr@ps de ódio no Orkut: cyberbullying: contextos e ressonâncias da violência virtual que atinge o professor. É professora da Graduação e do Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE) na Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia. Integra o Departamento de Educação II, atua no Ensino dos Componentes Curriculares EDC 284 - Didática, EDC A11 e EDC A12 Didática e Práxis Pedagógica I e II, nas Licenciaturas. É autora do livro A Prática Avaliativa na Educação On-line, EDUNEB, 2022. Coordenou o Curso de Especialização Produção de Mídias para Educação Onlne, 2018 (SEAD- FACEAD - UFBA). Coordenou a Área de Didática na FACED-UFBA (2019-2020).

How to Cite

Souza, F., Brandão, C., & Brito Rocha, T. (2022). DEMOCRACIA, PROCESSO ELEITORAL E FAKE NEWS: UM PLANO DE AULA PARA O ENSINO FUNDAMENTAL . Interfaces Científicas - Educação, 11(3), 164–179. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2022v11n3p164-179