GENDER AND SEXUALITY ISSUES IN THEIR PRAGMATIC DIMENSION WITH CONTEMPORARY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17564/2316-3801.2021v9n2p6-16

Abstract

In the contemporary scenario, questions about gender and sexuality have been the subject of discussions and debates in several aspects, approaches to thinking and conceptions, demonstrating the importance of studies like this in the scope of education. Therefore, it was proposed to carry out a literature review on gender and sexuality issues in view of the pragmatic dimension with education. In addition, discuss the insertion of public policies in the school, highlighting its challenges for implementation in the educational scenario. As a methodological procedure, we opted for a narrative review of the literature with a search for articles indexed in the databases: ERIC, LATINDEX, REDALYC and SciELO. Finally, given the reflections made in the study, it was possible to understand the importance of equity policies, in order to promote a healthier school environment for all individuals involved in the teaching and learning process, and that schools have the power to prepare students to become active and critical subjects, promoting the construction of a less unequal society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mara Dantas Pereira, Universidade Tiradentes - UNIT

Bacharel em Psicologia pela Universidade Tiradentes – UNIT. Membro do grupo de estudos Educação, Tecnologias e Contemporaneidade – GPETEC da UNIT; Membro do grupo de Pesquisa Educação, Cultura e Subjetividade – GPECS da Universidade Federal de Sergipe - UFS; Membro do Laboratório de Biociências da Motricidade Humana – LABIMH da UNIT; e Membro sênior da Liga de Psicanálise Tiradentes – LIPT da UNIT.

Míria Dantas Pereira, Universidade Tiradentes - UNIT

Bacharel em Farmácia pela Universidade Tiradentes – UNIT. Membro do Laboratório de Biociências da Motricidade Humana – LABIMH da UNIT.

Dinamara Garcia Feldens, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos UNISINOS. Possui pós-doutorado pela Universidade Complutense de Madrid UCM. Coordena o Grupo de Pesquisa Educação, Cultura e Subjetividade (GPECS/UFS/CNPq). É pesquisadora e professora da Universidade Federal de Sergipe e do Programa de Pós Graduação em Educação na linha de Pesquisa Conhecimento, cultura e educação. Avaliadora da CAPES na área do ensino PAEP/DPB.

Published

2021-04-23

How to Cite

Pereira, M. D., Pereira, M. D., & Feldens, D. G. (2021). GENDER AND SEXUALITY ISSUES IN THEIR PRAGMATIC DIMENSION WITH CONTEMPORARY EDUCATION. Interfaces Científicas - Humanas E Sociais, 9(2), 6–16. https://doi.org/10.17564/2316-3801.2021v9n2p6-16